Blog

Herken jij ICT-problemen?

Advies & Training

Cloud workplace / 2 min leestijd

Op alle vakgebieden en branches vinden veranderingen plaats waardoor ICT-problemen kunnen ontstaan, maar herkent u deze wel? Een internetverbinding die wegvalt, een printer die niet werkt, mail in Microsoft 365 is structureel langzaam of een RDS/Citrix-omgeving die uw thuiswerkers in de steek laat? Iedereen wordt geconfronteerd met nieuwe werkmethoden, programma’s en software waardoor nieuwe ICT-problemen ontstaan.

We zien vaak dat ICT-problemen ontstaan in (MKB-)organisaties die niet innoveren of bijvoorbeeld overstappen naar een public cloud. Immers kan een verandering lang duren, veel geld kosten of verkeerd uitpakken. Daardoor houden bedrijven zich liever vast aan de oude vertrouwde programma’s en omgevingen die ze al hebben. Hierdoor loopt uw organisatie straks achter en ontstaan er ICT-problemen die voorkomen hadden kunnen worden. Het begint bij signalen herkennen en tijdig oplossen door inzicht te verkrijgen.

De 5 meest voorkomende ICT-problemen binnen MKB-bedrijven

Herkent u ook dat sommige ICT-problemen geaccepteerd worden? Meer en meer zien we dat organisaties zich niet bewust zijn van deze uitdagingen, of de oorzaken niet aanpakken. Dit geldt niet alleen voor MKB’ers, maar ook voor grote organisaties zoals multinationals. Bijvoorbeeld: Microsoft 365 is langzamer dan een on-premise of private cloud oplossing. Of tijdens wachttijd van een applicatie koffie halen, maar het kan erger. Het de volgende dag opnieuw proberen, bijvoorbeeld het invullen van urenlijsten.

  • 1. Cloud performance

Elke organisatie heeft een afhankelijkheidsfactor, de één groter dan de ander, en dat gaat in op de toereikendheid van de server. Bij uitbesteding gaan we er massaal vanuit dat dit goed geregeld is. Bijvoorbeeld bij een private of public cloud, maar dit hoeft zeker niet zo te zijn. Tegenwoordig zien we steeds meer dat snelheid een beperkte factor wordt. Specifiek, met een technische term, komt dat vaak voort uit een beperkt aantal Disk I/O’s.

Het verdienmodel van zowel private– als public clouds bestaat natuurlijk nog steeds uit servers. Deze leveranciers proberen zo efficient mogelijke indeling van servers te maken waardoor winstmarges stijgen. Dit gaat dus ten koste van snelheid of performance.

Dan de grote vraag: Is uw (on-premise, private- of public cloud) server nog wel toereikend? In klassieke modellen gaat het over een verouderde server die niet de benodigde capaciteiten heeft waardoor deze de werkdruk niet aan kan. In nieuwere modellen gaat het over het aantal verwerkingen dat deze servers aan kunnen. Hoe meer gebruikers, hoe langzamer het wordt.

Het advies is om scherp te signaleren. Bij een on-premise server, controleer de load van de server of laat de server beoordelen door een externe partij. Dit geldt niet voor private- en public cloud oplossingen die als dienst worden afgenomen. Wees kritisch naar de ict-partner of laat de omgeving door een onafhankelijke ict-leverancier bekijken.

  • 2. Apparatuur vervangen

Het niet tijdig updaten van uw apparatuur is één van de veel voorkomende ICT-problemen die bij MKB-organisaties voorkomen. Weer zo’n pop-up of niet willen wachten dat uw laptop opnieuw is opgestart zijn voor personeel redenen om dit niet te doen. Hierdoor kunnen virussen, kwetsbaarheid voor hackers en vertragingen in het systeem gevolgen van zijn waardoor ICT-problemen kunnen ontstaan. Stel voor uw organisatie bijvoorbeeld een maandelijks moment in om alle apparatuur weer te updaten. Verleng de levensduur van uw hard- en software, bespaar tijd op de werkvloer en hou hackers op afstand!

  • 3. Online werkplek uitbesteding
  • Sinds de COVID-19 pandemie is het inrichten van een nieuwe online werkplek niet iets nieuws, helaas brengt dit nog te vaak ICT-problemen met zich mee. Het inrichten van een online werkplek vraagt tijd een aandacht, denk aan het installeren van alle benodigde software. Het is te adviseren deze te laten inrichten door een professional. Dit bespaart uw bedrijf tijd en geeft garantie op een volledig online werkplek waardoor uw personeel direct aan de slag kan.

  • 4. Internetverbindingen

U kunt het zich eigenlijk niet meer voorstellen, maar een trage internetverbinding is één van de ICT-problemen die er eigenlijk niet meer zou moeten zijn. Veel bedrijven en consumenten hebben een ouderwetse of langzame internetverbinding.

Tegenwoordig wordt Fiber-To-The-Home (FTTH, ook wel glasvezel voor consumenten) aangeboden voor een betaalbare prijs. Dit raden we alleen aan voor thuissituaties. De minimale extra maandelijkse kosten wegen écht op tegen de frustraties van langzaam internet. Voor bedrijven raden we altijd zakelijke glasvezelverbindingen aan in verband met cloud werken. Deze verbindingen zijn prijzig, maar kennen SLA’s en de glasvezel wordt niet gedeeld zoals bij FTTH.

Vaak gaan internetproblemen samen met verouderde hard- en software, doordat de ICT-ontwikkelingen continu veranderen komt dit helaas nog te vaak voor. Bij deze ontwikkelingen ontstaan ook nieuwe ICT-problemen, zoals Malware. Andere oorzaken, die in de gate gehouden moeten worden, zijn overbodige software en beschikbaar geheugen. Goede ICT’ers signaleren deze ICT-problemen en komen met passende oplossingen.

  • 5. Veiligheid

Vanuit ICT-perspectief benadrukken wij het belang van regelmatig back-ups maken! Helaas gaan gegevens en bestanden nog vaak verloren met alle gevolgen van dien. Snel en professioneel handelen zorgt vaak voor het succesvol terughalen van bestanden. Een gratis tip van ons voor u, maak een back-up voordat u gaat updaten!

Het voorkomen van deze ICT-problemen is eigenlijk best gemakkelijk, maar indien uw organisatie hier niet de juiste kennis en kunde voor heeft is het aan te raden een samenwerking te starten met een aangeschreven ICT-specialist.

Het aanpakken van ICT-problemen

Maak allereerst alle ICT-problemen inzichtelijk, hoe ziet uw infrastructuur eruit, welke software is verouderd en wat zijn de oplossingen hierbij. Door een overzicht te hebben van alle mogelijke ICT-problemen binnen uw organisatie weet u waar ruimte voor verbetering is en komt u wellicht nog onverwachte ICT-problemen tegen. Daarnaast is het ook altijd goed om een gewenst toekomstbeeld uit te werken, hoe kan ICT worden ingezet en geoptimaliseerd worden zodat uw doelstellingen worden behaald?

Conclusie

ICT-problemen zullen er altijd zijn, maar hoe kan uw organisatie hier het beste mee omgaan? Inzicht is key, wanneer uw organisatie alle mogelijke ICT-problemen in kaart heeft gebracht en deze kan herkennen in de toekomst is het mogelijk hier snel op te anticiperen. Zorg dat de doelstellingen duidelijk zijn voor uw personeel en samenwerkingspartners waardoor ICT een positieve bijdrage kan gaan leveren aan uw bedrijfsresultaten.